شاسی‌بلند محبوب بلیزر به پایان راه رسید /عکس

امیرمسعود عابدین: به نقل از منابع نزدیک، خودروساز آمریکایی شورولت قصد دارد تا نسخه بنزینی مدل محبوب بلیزر را توقف تولید و از سبد محصولات خود حذف کند. شورولت بلیزر از جمله محصولات برجسته این کمپانی به حساب می‌آید که از سال ۱۹۶۹ به بازار پا گذاشت و حضور ویژه‌ای در بازار خودروی ایران و در نسل دوم خود داشت. جالب است که بدانید شورولت بلیزر به خصوص در نسخه ۵ در (سری شورولت سابربن) همچنان یکی از بزرگترین خودروهای موجود در کشورمان به حساب می‌آید. حالا پس از گذشت ۵۶ سال و هفت نسل از این خودرو، نسخه بنزینی بلیزر به احتمال زیاد امسال به پایان راه می‌رسد. فروش این کراس‌اوور در سال گذشته نسبت به ۲۰۲۳، حدود ۲۰ درصد کاهش یافت. شورولت بیشترین بلیزر را در دومین سال تولید خود فروخت که تقریباً به ۹۵۰۰۰ دستگاه رسید، اما از آن زمان تاکنون هرگز به این سطح از موفقیت نرسیده است. بلیزر در سال ۲۰۱۹ پس از یک غیبت ۱۴ ساله در ایالات متحده به فروش رفت. این خودرو با کادیلاک XT۵ و XT۶ که ممکن است پس از سال ۲۰۲۵ حذف شوند، یک پلتفرم مشترک دارد. شورولت، بلیزر را در کارخانه راموس آریزپه خود در مکزیک تولید می‌کند، ج.. ... ادامه مطلب

بت‌موبیل ساخت رنو از راه رسید /عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش دیجیاتو، رنو بت موبیل جدیدی ساخته تا رکوردهای سرعت و دوام را جابه‌جا کند. این خودرو به اندازه مرسدس بنز S کلاس طویل است اما وزن آن به اندازه مزدا میاتا است. رنو این خودرو را Filante Record ۲۰۲۵ نامیده و آن را فقط برای رکوردشکنی ساخته است. Filante Record ۲۰۲۵ خودرو الکتریکی تک‌سرنشین با طراحی رادیکال است که از پکیج باتری ۸۷ کیلووات ساعتی بهره می‌برد. ادای احترام بت موبیل رنو به مدل‌های گذشته این شرکت بت موبیل الکتریکی رنو به ۳ مدل قدیمی این شرکت که در گذشته رکوردهای سرعت را ثبت کرده بودند، ادای احترام می‌کند؛ برای مثال چراغ‌های گرد آن به سبک مدل رنو ۴۰ CV des Records از دهه ۱۹۲۰ میلادی طراحی شده‌اند. چرخ‌های خودرو از بدنه بیرون زده‌اند و یادآور مدل از Nervasport des Records متعلق به سال ۱۹۳۴ هستند. قوس چرخ‌ها نیز از مدل Etoile Filante در سال ۱۹۵۶ الهام گرفته شده است. Etoile Filante با استفاده از توربین گازی کار می‌کرد. بت موبیل رنو با طول ۵.۱۲ متر، خودروی بزرگ محسوب می‌شود اما وزن آن فقط هزار کیلوگرم است. از این وزن ۶۰۰ کیلوگرم فقط وزن پکیج .. ... ادامه مطلب

عکس | بامزه‌ترین خودروی جهان

به گزارش خبرآنلاین، اگر از طرفداران خودروهای کلاسیک باشید، حتماً ون‌های H-Type سیتروئن را به خاطر دارید؛ خودروهایی با طراحی جعبه‌ای و بدنه‌ی موج‌دار که در طی ۳۴ سال تولید (از ۱۹۴۷ تا ۱۹۸۱) تغییر چندانی نکردند. شاید زیبا نبوده باشند، اما قطعاً جذاب و نوستالژیک بودند. حالا این جذابیت قدیمی به یکی دیگر از نمادهای سیتروئن، یعنی آمی، منتقل شده است. به نقل از پدال، این نسخه‌ی خاص با نام Type-Ami توسط شرکت ایتالیایی Caselani طراحی شده که در بازسازی خودروهای جدید سیتروئن با سبک و سیاق مدل‌های کلاسیک تخصص دارد. کاسلانی تاکنون مدل‌های مختلفی را با این سبک طراحی کرده، از ون‌های متوسط گرفته تا مدل‌های بزرگی مثل سیتروئن Jumper. اما حالا نوبت به آمی رسیده است تا به این خانواده‌ی رترو بپیوندد. نکته‌ی جالب اینجاست که این بازطراحی کاملاً تحت لیسانس سیتروئن انجام شده و شرکت کاسلانی مجوز استفاده از نشان تجاری دوشورون (دو فلش معروف سیتروئن) را دریافت کرده است. در نتیجه، نسخه‌ی جدید آمی نه‌تنها ظاهر قدیمی و دوست‌داشتنی دارد، بلکه با اصالت برند سیتروئن نیز هماهنگ است. تغییرات ظاهری و طراحی نوستالژیک تقر.. ... ادامه مطلب

این خودرو دیفرانسیل ندارد! /عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ‌ کارهای کونیگزگ اصلاً مشابه شرکت‌های عادی نیست. این برند سوئدی تولید کننده ابر خودروهای مشهور دنیا راه‌حل‌های مهندسی فوق‌العاده‌ای را به کار می‌گیرد و این موضوع به‌طور خاص درباره خودروی چهار نفره و چهار چرخ محرک جمرا صدق می‌کند. آن‌گونه که کریستین ون کونیگزگ توضیح می‌دهد، جمرا فاقد دیفرانسیل است. به نقل از پدال، در بخش عقب این خودرو پیشرانه ۸ سیلندر توئین توربو و گیربکس ۹ سرعته موسوم به لایت اسپید توربیون LST قرار دارد. بجای استفاده از سه شاخ پلوس مستقیم که از دیفرانسیل مشتق می‌شوند، این گیربکس دارای دو جعبه در دو سمت خود است که قدرت را به سمت چرخ‌ها هدایت می‌کنند. گیربکس LST بجای چرخش ۹۰ درجه از شفت خروجی، قدرت را ۲۷۰ درجه می‌چرخاند تا فضای کافی برای نصب پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی وجود داشته باشد. در هر جعبه کلاچی هیدرولیکی قرار دارد که قدرت ورودی به چرخ‌ها را تنظیم می‌کند؛ بنابراین شما سیستمی دارید که همانند یک دیفرانسیل قفل شونده الکترونیکی عمل می‌کند اما قطعات آن بجای نصب در یک واحد ساده از یکدیگر جدا شده‌اند. کونیگزگ جمرا خودرویی چهار چرخ محرک است ب.. ... ادامه مطلب