چالش پذیرش یک واقعیت تاریخی

شرکت ایران‌خودرو، به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی ایران، برای چند دهه تحت مدیریت دولت اداره شد. اخیرا، با واگذاری مدیریت آن به بخش خصوصی و افشای صورت‌های مالی جدید، بحث‌های داغی درباره عملکرد گذشته و انتظارات از آینده آن درگرفته است. اما «آیا می‌توان بار مسوولیت عملکرد ناشی از چند دهه مدیریت دولتی را بر دوش مدیریت جدید خصوصی گذاشت؟» نکته اولیه و بسیار حیاتی این است که حسابرس مستقل، ارقام زیان انباشته کلان ایران‌خودرو را تایید کرده است. از آنجایی که این شرکت تا هفت ماه پیش کاملا تحت کنترل دولت بوده، این ارقام نه تنها مورد قبول دولت، بلکه نتیجه مستقیم سیاست‌ها و مدیریت همان دولت‌هاست. این حسابرسی نشان می‌دهد که محصولات این شرکت برای سال‌ها زیر قیمت تمام شده به فروش می‌رفته‌اند. این عمل، براساس قانون تجارت، می‌تواند مشمول پیگرد کیفری برای هیات مدیره وقت باشد؛ چرا که آن‌ها با علم و آگاهی اقدام به فروش دارایی شرکت (خودرو) زیر قیمت تمام شده می‌کرده‌اند. ضرر و زیانی که حسابرس مستقل با حضور و تایید ناظر بورس و ناظر دولت اعلام کرده، آیا ناشی از فروش محصول زیرقیمت تمام شده و یا سوء مدیریت و یا ه.. ... ادامه مطلب

محبوب‌ترین رنگ‌های خودرو در اروپا، چیزی شبیه ایران!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از پدال، از لحاظ رنگ خودروهای، خیابان‌های اروپا هم شبیه ایران شده است زیرا موجی از محافظه‌کاری، سلیقه خریداران خودرو در این قاره را فراگرفته و بخش عمده‌ای از خودروهای جدید با رنگ‌های خاکستری، سفید یا مشکی روانهٔ جاده‌ها می‌شوند. تحلیلی که به‌تازگی توسط مؤسسهٔ جاتو داینامیکس انجام شده، نشان می‌دهد که در پنج بازار بزرگ خودروی اروپا، حدود ۷۰ درصد از خودروهای جدید به رنگ‌های سفید، خاکستری یا مشکی هستند. در این میان، خاکستری با ۲۷٫۳ درصد محبوب‌ترین رنگ است و پس‌ از آن، سفید با ۲۲ درصد و مشکی با ۱۸ درصد قرار دارند. پس‌ از این سه رنگ خنثی، آبی با ۱۲٫۱ درصد و قرمز با ۷٫۴ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. نقره‌ای و سبز نیز به ترتیب با ۵٫۴ و ۲٫۸ درصد، سهم کمتری از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند. نکته جالب اینجاست که حتی برای خودروهایی مانند رنو کلیو که با رنگ‌های شاد و روشن تبلیغ می‌شوند، اکثر خریداران همچنان به سراغ گزینه‌های خنثی و محافظه‌کارانه می‌روند. البته دراین‌بین استثناهایی هم وجود دارند و خودروهای شهری فانتزی مانند فیات ۵۰۰ یا رنو ۵ جدید، این ق.. ... ادامه مطلب

گران‌ترین خودروی سواری سایپا

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از زومیت، قلب تپنده‌ی خودرو همان موتور آشنای ME16 است که در مدل شاهین پلاس استفاده شده بود. این موتور ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی، ۱۱۱ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی موتور از طریق گیربکس ۶ سرعته‌ی اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. صفر تا ۱۰۰ شاهین آپشنال، ۱۲٫۵ ثانیه طول می‌کشد و حداکثر سرعت خودرو به ۱۹۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. شاهین آپشنال، لیست بلندبالایی از امکانات رفاهی دارد. دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، گرم‌کن صندلی‌های جلو، مانیتور جداگانه برای سرنشینان عقب، سانروف برقی، ردیاب و دزدگیر، پوشش سرامیکی بدنه و چرم‌کوبی داشبورد از جمله ویژگی‌های خودرو هستند. قیمت شاهین آپشنال هنوز اعلام نشده است؛ اما با توجه به قیمت ۹۷۵ میلیون تومانی شاهین پلاس و استراتژی قیمت‌گذاری مشابه در بازار، پیش‌بینی می‌شود قیمت کارخانه‌ به حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برسد. ۵۸۵۸ ... ادامه مطلب

وقتی یک «کلاه ایمنی» دنیای کامیون‌ها را تکان داد / با پیتربیلت ۳۷۲ آشنا شوید /عکس

امیرمسعود عابدین:‌ شرکت‌های تولیدکنندگان کشنده‌های نیمه‌سنگین و خودروسازان همیشه به دنبال یک چیز هستند: صرفه‌جویی در هزینه. بخش زیادی از حمل‌ونقل آمریکا روی دوش کشنده‌هاست و یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌ها، سوخت است. اگر راننده‌ای بتواند کمتر هزینه سوخت بدهد، پول بیشتری در جیبش می‌ماند. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش مصرف سوخت در کشنده‌ها، کاهش مقاومت هوا است. حدود چهار دهه پیش، پیتربیلٹ با مدل ۳۷۲ تلاش کرد تا قواعد بازی را تغییر دهد. این کامیون کاب‌اُور با طراحی خاص و شکلی شبیه به یک کلاه ایمنی، توانست به مصرف ۱۱ مایل بر گالن برسد؛ در حالی که کامیون‌های معمولی همان زمان تنها حدود ۸ مایل بر گالن مصرف داشتند (هرچه عدد بیشتر باشد یعنی خودرو با یک گالن سوخت مسافت بیشتری طی می‌کند). ۱۱ مایل بر گالن تقریباً معادل ۴٫۶۸ کیلومتر بر لیتر (km/L) یا ۲۱٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (L/۱۰۰km) است. (هر گالن ≈ ۳٫۷۸۵ لیتر و هر مایل ≈ ۱٫۶۰۹ کیلومتر است.) جهت اطلاع، ‌ کامیون‌های کاب‌اُوِر یا Cab-Over-Engine (COE) به کامیون‌هایی گفته می‌شوند که کابین راننده درست بالای موتور و محور جلو قرار دارد. در این طراحی، جلو.. ... ادامه مطلب