خودروی ۳ هزار میلیاردی در همسایگی ایران فروخته شد

امیرمسعود عابدین: مک‌لارن F۱ از آن دست خودروهایی است که فقط یک ماشین اسپرت نیست؛ قطعه‌ای از تاریخ، مهندسی ناب و رویای تحقق‌یافته طرفداران سرعت است. تولید محدود، طراحی منحصربه‌فرد و عملکردی که هنوز هم زبانزد است، از این خودرو یک جواهر کمیاب ساخته. حالا یکی از ۶۴ نسخه خیابانی این مدل، در ابوظبی فروخته شده و با ثبت رقمی بی‌سابقه، دوباره نام F۱ را بر سر زبان‌ها انداخته است. سفری از برونئی تا ابوظبی؛ داستان یک شاسی ویژه این F۱ خاص که با شماره شاسی ۱۴ شناخته می‌شود، ابتدا به سلطان برونئی تحویل داده شده بود؛ جایی که بسیاری از خودروهای کمیاب جهان سال‌ها در سکوت انبار می‌شوند. اما سرنوشت این نمونه متفاوت بود. پس از مدتی، راهی بریتانیا شد و برخلاف بسیاری از همتایانش، زندگی خوبی را آغاز کرد. بعدها به مجموعه خصوصی یکی از مدیران سابق مک‌لارن راه یافت و سپس سر از آمریکا درآورد؛ مدتی در نیویورک و کالیفرنیا سپری کرد و در نهایت در سال ۲۰۰۷ دوباره به مالک جدیدی فروخته شد. همین مالک بود که تصمیم گرفت آن را برای بازسازی کامل به مقر اصلی مک‌لارن بفرستد؛ تصمیمی که ظاهر و ارزش خودرو را کاملا دگرگون کرد. .. ... ادامه مطلب

برادر بزرگتر فیدلیتی معرفی شد

امیرمسعود عابدین: بازار شاسی‌بلندهای خانوادگی هر سال شلوغ‌تر می‌شود، اما جتور به‌ خوبی می‌داند که چگونه در این ازدحام دیده شود. X۹۰ پرو ۲۰۲۶ تازه‌ترین محصول این برند است؛ مدلی که در قالب پنج نسخه عرضه شده و با قیمتی بین ۱۳۹,۹۰۰ تا ۱۶۷,۹۰۰ یوان (حدود ۱۹ تا ۲۳٫۵ هزار دلار، معادل ۲ میلیارد و ۳۷۵ میلیون تا ۳ میلیارد تومان) در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. ترکیب ابعاد بزرگ، کابین لوکس، فناوری‌های پیشرفته و موتورهای قدرتمند باعث شده تا این خودرو به گزینه‌ای جدی برای خانواده‌های پرجمعیت و علاقه‌مندان سفر تبدیل شود. یکی از مدل‌های شاخص برند جتور، سری X۷۰ بوده که در کشورمان با نام فیدلیتی و فیدلیتی پرستیژ و الیت تولید و عرضه می‌شود. طراحی مدرن با چهره‌ای جسور جتور در X۹۰ پرو زبان طراحی به‌روز خود را به‌ کار گرفته؛ جلوپنجره‌ای پهن با نوارهای کرومی عمودی که چهره خودرو را در جاده برجسته‌تر می‌کند. این شاسی‌بلند با طول ۴۸۵۸ میلی‌متر، عرض ۱۹۲۵ میلی‌متر و ارتفاع ۱۷۸۰ میلی‌متر، جزو مدل‌های جادار کلاس خود به‌حساب می‌آید. فاصله محوری ۲۸۵۰ میلی‌متری نیز نوید یک کابین وسیع و راحت را می‌دهد. این مدل به.. ... ادامه مطلب

شریک سایپا با تولید ۳۰ میلیون خودرو رکورد زد

امیرمسعود عابدین: چانگان سال ۱۹۸۳ وارد صنعت خودروسازی شد و امروز بعد از چهار دهه، با عبور از مرز ۳۰ میلیون دستگاه به یکی از ستون‌های صنعت خودروی چین بدل شده است. مسیری که ده‌ها میلیون راننده و خانواده طی کرده‌اند؛ مسیر تولید پیوسته، توسعه زیربرندها و اکنون جهش به سمت خودروهای برقی. رکوردی مهم برای خودروساز مستقل آنچه چانگان امروز جشن می‌گیرد، نتیجه ترکیبی از رشد مداوم، تنوع محصولات و تطبیق با تحولات بازار است. جالب‌تر اینکه بین تولید ۲۰ میلیونمین و ۳۰ میلیونمین دستگاه، تنها چهار سال فاصله افتاده که نشانه‌ای از سرعت رشد و گسترش تولید است. چانگان در حال حاضر شامل پنج زیربرند است: اوتار، Nevo، دیپال، چانگان و Kaicheng. پیش‌تر و در ۲۹ جولای سال جاری، شرکت مادر یعنی گروه China Changan Automobile رسما تحت مدیریت دولت مرکزی چین بازسازی شد؛ هم‌پای دو خودروساز بزرگ دیگر یعنی FAW و دانگ‌فنگ. رئیس هیئت مدیره در نخستین نشست رسانه‌ای اعلام کرد که چشم‌انداز تولید برای سال ۲۰۳۰، رسیدن به ۵ میلیون دستگاه در سال است؛ با تمرکز ویژه بر خودروهای انرژی جدید (NEV) که قرار است بیش از ۶۰ درصد از فروش را تشک.. ... ادامه مطلب

شاسی‌بلند وارداتی ایران تغییر چهره داد / عکس

امیرمسعود عابدین: کیا سلتوس از زمان ورودش همواره یکی از انتخاب‌های اقتصادی بازار بوده؛ خودرویی که بدون هزینه‌های سرسام‌آور، امکانات مناسبی ارائه می‌کرد. با این حال، نسل فعلی آن که به ایران هم آمده، دیگر حال‌ و هوای یک محصول تازه را ندارد. طراحی جلویی که یادآور گذشته است و کابینی که از دور بوی قدیمی‌ بودن می‌دهد. همین مسئله باعث شد که کیا امسال نسل دوم این کراس‌اوور محبوب را معرفی کند؛ نسلی که قرار است سلتوس را با استانداردهای امروز بازار همسو کند. طراحی؛ ترکیبی از جسارت و وقار نسل دوم سلتوس از نظر ظاهری کاملا دگرگون شده است. جلوپنجره پهن‌تر، خطوط تیز بدنه، چراغ‌های عقب عمودی و سقف با طراحی شناور، چهره‌ای مدرن و هماهنگ با زبان طراحی جدید کیا ایجاد کرده‌اند. دستگیره‌های معمولی درها همچنان پابرجاست، اما کیا رنگ تازه‌ای را هم معرفی کرده؛ قرمز ماگما مات، گزینه‌ای که چهره خودرو را خاص‌تر می‌کند. در کابین اما تغییرات بسیار عمیق‌تر است. داشبورد جدید با دو نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی حالتی کاملا دیجیتالی به خودرو می‌دهد، در حالی که ردیف دکمه‌های فیزیکی برای کنترل تهویه مطبوع حفظ شده تا همه چیز قربا.. ... ادامه مطلب