فشار تورم بر پیکره تولید!

در حالی افکار عمومی همواره به تغییر خودرو در کارخانه واکنش نشان می‌دهد، که نگاهی به معاملات تالار بورس کالا، به‌عنوان محل تامین مواد اولیه خودروساز، نشان می‌دهد افزایش قیمت خودرو مرتبط با نوسانات نرخ نهاده‌های تولید است. بر اساس گزارش رسمی معاملات بورس کالا، از تیرماه تا آذرماه ۱۴۰۴، مواد اولیه اصلی خودرو جهش‌هایی را تجربه کرده‌اند. میانگین رشد قیمت نهاده‌های تولید در این ۶ ماه به ۵۳ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ خروجی کارخانه در برابر این تورم سنگین، عملاً در حالت تثبیت (صفر درصد) قرار داشته و اصلاحات جزئی اخیر صرفاً مربوط به حسابرسی‌های معوق ماقبل تیرماه است. این شکاف ۵۳ درصدی، همان «جاماندگی» بزرگی است که صنعت خودرو در حال تحمل آن است تا از التهاب بیشتر بازار جلوگیری کند. ... ادامه مطلب

کدام خودرو قابل‌اعتمادتر است؟

امیرمسعود عابدین:‌ خرید خودروی نو برای بسیاری از مردم بیش از هر چیز به معنای آرامش خاطر است. کمتر کسی دوست دارد پس از پایان گارانتی، وقت و هزینه‌اش را در تعمیرگاه‌ها بگذراند. به همین دلیل، قابلیت اعتماد برای بخش بزرگی از خریداران حتی از شتاب، امکانات یا طراحی هم مهم‌تر است. Consumer Reports هم دقیقا با همین نگاه، هر سال فهرستی از قابل‌اعتمادترین برندهای بازار را منتشر می‌کند و توصیه‌اش روشن است: اگر به دنبال انتخابی کم‌دردسر هستید، از برندهایی شروع کنید که امتحانشان را پس داده‌اند. گزارش ۲۰۲۵ هم اگرچه شگفتی بزرگی ندارد، اما نکات قابل‌توجهی در دل خود دارد. ژاپنی‌ها در صدر در صدر جدول امسال، نام‌هایی آشنا دیده می‌شود. لکسوس، سوبارو و تویوتا بار دیگر نشان داده‌اند که چرا سال‌هاست به عنوان نماد دوام و پایداری شناخته می‌شوند. این سه برند ژاپنی با تکیه بر مهندسی محافظه‌کارانه، استفاده از پلتفرم‌های آزموده‌شده و پرهیز از تغییرات ناگهانی، موفق شده‌اند که کمترین میزان خرابی را در بلندمدت ثبت کنند. هوندا و بی‌ام‌و نیز با قرار گرفتن در رتبه‌های بعدی، جایگاه خود را به‌عنوان گزینه‌هایی قابل اتکا.. ... ادامه مطلب

شاسی‌بلند ام‌جی، هم‌قیمت شاهین پلاس

امیرمسعود عابدین: هکتور از همان روزهای نخست ورودش به بازار هند در سال ۲۰۱۹، نقش مهمی در بازتعریف جایگاه ام‌جی در این کشور ایفا کرد. خودرویی که ریشه‌هایش به بائوجون ۵۳۰ باز می‌گشت و با همزادهایی مثل شورولت کاپتیوا و وولینگ آلماز شناخته می‌شد، اما به‌طور ویژه برای ذائقه خریداران هندی بازطراحی شده بود. فیس‌لیفت چشمگیر سال ۲۰۲۲ با جلوپنجره بزرگ‌تر و نمایشگر عمودی ۱۴ اینچی، هکتور را وارد مرحله تازه‌ای کرد. حالا برای سال ۲۰۲۶، ام‌جی دومین به‌روزرسانی این شاسی‌بلند محبوب و نسخه سه‌ردیفه آن یعنی هکتور پلاس را معرفی کرده؛ به‌روزرسانی‌ای که بیش از هر چیز بر حفظ هویت آشنا و اضافه کردن چاشنی‌های مدرن تمرکز دارد. طراحی هکتور ۲۰۲۶ در نگاه اول، تغییرات ظاهری هکتور ۲۰۲۶ خیلی پر سر و صدا نیستند، اما اگر دقیق‌تر نگاه کنید، جزئیات تازه‌ای به چشم می‌آید. جلوپنجره حالا با الگوی مشبک جدید طراحی شده و سپر جلو هم اندکی بازنگری شده تا چهره خودرو به‌روزتر به نظر برسد. در عقب نیز فرم سپر کمی تهاجمی‌تر شده، اما ام‌جی هوشمندانه عناصر شناخته‌شده‌ای مثل چراغ‌های LED دوتایی جلو و نوار چراغ عقب سرتاسری را دست‌نخورد.. ... ادامه مطلب

لیموزین دنیای وانت‌ها / غول‌پیکر آمریکایی با ۶ در

امیرمسعود عابدین: بازار خودروهای بزرگ پر از انتخاب است؛ از وانت‌های فول‌سایز با موتورهای بنزینی و دیزلی گرفته تا شاسی‌بلندهایی که می‌توانند خانواده‌های پرجمعیت را با خود حمل کنند. با این حال، همیشه گوشه‌ای از بازار هست که کمتر به آن توجه شده؛ جایی برای کسانی که نه سابربن برایشان کافی است و نه حتی اکسپدیشن مکس. درست همینجاست که نام کینگ سریز (King Series) مطرح می‌شود؛ شرکتی که می‌گوید اگر فکر می‌کنید سوپر دیوتی فورد بیش از حد بزرگ است، هنوز گزینه‌های بزرگ‌تری هم وجود دارد! ماجرای کینگ سریز براساس گزارش carbuzz، داستان کینگ سریز از یک نیاز کاملا شخصی شروع شد. این شرکت که مقر آن در داکوتای جنوبی قرار دارد، زمانی شکل گرفت که بنیان‌گذارش پس از ازدواج، با یک خانواده هشت‌نفره روبه‌رو شد. سفر با چند خودرو منطقی نبود و او به دنبال وسیله‌ای می‌گشت که همه اعضای خانواده را یکجا جابه‌جا کند. البته انتخاب‌های منطقی کم نبودند؛ شورولت سابربن، فورد اکسپدیشن مکس یا حتی ون‌هایی مثل اکسپرس و ترانزیت به‌راحتی این نقش را بازی می‌کنند. اما به هر دلیلی، چه علاقه به وانت و چه نیاز واقعی به توان یدک‌کشی و ب.. ... ادامه مطلب