امیرمسعود عابدین: فورد زمانی یکی از ستون‌های اصلی بازار اروپا بود؛ نامی که با مدل‌هایی مثل فیستا و فوکوس در ذهن میلیون‌ها راننده جا خوش کرده بود. اما امروز، شرایط کاملا متفاوت است. بازار تغییر کرده، جریان برقی‌سازی شتاب گرفته، رقبا قدرتمندتر شده‌اند و فورد بسیاری از مدل‌های محبوبش را کنار گذاشته است. آمار نیز این سقوط را به‌خوبی روایت می‌کند: جایی که این برند در سال ۲۰۰۵ بیش از ۱٫۲ میلیون خودرو در اروپا تحویل می‌داد، حالا در ده ماه نخست سال ۲۰۲۵ تنها حدود یک‌چهارم آن میزان را فروخته و سهم بازارش از ۸٫۳ درصد به ۲٫۹ درصد رسیده است.

در چنین وضعیتی، فورد به دنبال راهی برای بقاست و این راه، به شکل یک اتحاد تازه با رنو ظاهر شده است.

فصل جدید همکاری‌ها؛ این‌بار با رنو

کمپانی «رنو»، فورد می‌سازد!

فورد پیش از این همکاری‌هایی با فولکس‌واگن داشته؛ همکاری‌هایی که نتیجه‌اش دو مدل کاملا برقی با پایه‌ محصولات ID بود: اکسپلورر و کاپری. اما پروژه‌های بعدی برقی فورد در اروپا قرار است جغرافیای دیگری داشته باشند؛ کارخانه‌های شمال فرانسه و مهندسی و توسعه زیر نظر رنو.

طبق توافق جدید، رنو مسئول توسعه و تولید خودروهای برقی کوچک فورد خواهد بود. هرچند فورد تاکید می‌کند که ماهیت این خودروها کاملا فورد باقی می‌ماند؛ یعنی همان شخصیت، همان حس رانندگی و همان DNA برند که طرفدارانش از آن انتظار دارند. این محصولات آینده بر پلتفرم Ampere رنو ساخته می‌شوند و اولین نمونه‌هایشان در اوایل ۲۰۲۸ از راه می‌رسند. مهم‌تر از آن، این همکاری تنها به دو مدل محدود نخواهد بود.

چه خودروهایی در راه‌اند؟

کمپانی «رنو»، فورد می‌سازد!

هیچ‌ یک از دو طرف هنوز جزئیات مدل‌های اولیه را اعلام نکرده‌اند، اما انتخاب پلتفرم سرنخ‌های مهمی به دست می‌دهد. پلتفرم AmpR Small همان معماری‌ است که زیر پوست رنو ۵، رنو ۴، آلپین A۲۹۰ و نیسان میکرا قرار دارد. نسخه بزرگ‌تر این پلتفرم با نام AmpR Medium نیز پایه مگان و سنیک برقی است.

به همین دلیل، خودروهای آینده فورد احتمالا در دسته‌هاچ‌بک‌ها و کراس‌اوورهای کوچک قرار خواهند گرفت. با توجه به اظهارات مدیران فورد مبنی بر ایجاد تمایز واقعی با مدل‌های رنو، پیش‌بینی می‌شود که این خودروها چیزی فراتر از ری‌بج و تغییر لوگو باشند. به طور منطقی، اگر یکی از این مدل‌ها یک هاچ‌بک شهری باشد که طی دو سال آینده معرفی خواهد شد، مدل دیگر می‌تواند کراس‌اووری در اندازه رنو ۴ برقی باشد.

جایگزین‌هایی که جای خالی گذشته را پُر نمی‌کنند

نکته مهم این است که مدل‌های جدید، جانشین مستقیم خودروهای بنزینی محبوب فورد مثل فیستا، فوکوس یا موندئو نخواهند بود. آن خودروها با موتور احتراقی در کلاس اقتصادی ساخته می‌شدند، در حالی که محصولات آینده تمام‌ برقی خواهند بود؛ طبیعتا گران‌تر و دورتر از محدوده قیمتی مدل‌های قدیمی.

به همین دلیل، حتی با عرضه نسل جدید خودروهای کوچک برقی، فورد نمی‌تواند به‌طور واقع‌بینانه انتظار داشته باشد که سهم بازاری را که طی دو دهه از دست داده، دوباره پس بگیرد. با این حال، این همکاری با رنو شاید همان مسیری باشد که فورد برای ماندن در بازار اروپا و تطبیق با آینده صنعت خودرو به آن نیاز دارد؛ آینده‌ای که کوچک‌تر، پاک‌تر و الکتریکی‌تر از همیشه است.

منبع: motor۱

۲۲۷۳۲۲

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید