مقایسه تویوتا لندکروزر ۲۰۲۵ با شاسی‌بلند چینی ایران خودرو

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از پدال، محبوبیت شاسی‌بلندهای پلاگین هیبرید چینی در ایران رو به رشد است، چون مصرف سوخت پایین، پیمایش برقی بالای صد کیلومتر و امکانات لوکس را با قیمت رقابتی ارائه می‌دهند. در شرایطی که برندهای اروپایی و ژاپنی گران یا کمیاب هستند، این خودروها تنها گزینه قابل‌دسترس بازار ایران محسوب می‌شوند و ایران‌خودرو قصد پیش‌فروش یکی از مدل‌های لوکس ساخت چین یعنی IM LS۹ را دارد. شرکت IM (Intelligence in Motion) که در سال ۲۰۲۰ با همکاری سایک، علی‌بابا و پارک فناوری ژانجیانگ تأسیس شد، ابتدا با خودروهای برقی فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون به سمت مدل‌های هیبرید بردافزا (EREV) حرکت کرده است. این شرکت در ۹ ماه نخست ۲۰۲۵ حدود ۳۸,۷۶۸ دستگاه فروخته که نسبت به سال قبل ۱۱٪ رشد داشته اما در مقایسه با رقبای چینی رقم کمی است. برای رقابت جدی‌تر، پس از عرضه مدل‌های L۷، LS۷ و LS۶، حالا به سراغ معرفی و عرضه جهانی شاسی‌بلند بزرگ LS۹ رفته است. تویوتا لندکروزر از دهه ۱۹۵۰ با مدل اولیه Toyota BJ آغاز شد و در سال ۱۹۵۴ با نام رسمی Land Cruiser وارد بازار جهانی شد. این خودرو ابتدا نظامی.. ... ادامه مطلب

مرسدس بنزی که خودش را پنهان کرد / عجیب‌ترین G کلاس تاریخ

امیرمسعود عابدین:‌ از سال ۱۹۷۹ تا امروز، مرسدس بنز G کلاس تقریبا با همان چهره کلاسیک ادامه حیات داده و همین پایداری، بخشی از جذابیتش بوده است. البته در این مسیر، نسخه‌های خاص و افراطی کم نداشته‌ایم؛ از ۴×۴ Squared گرفته تا ۶×۶ یا حتی مدل کابریولت. اما هیچ‌کدام از آن‌ها اصول طراحی جعبه‌ای این شاسی‌بلند افسانه‌ای را زیر سؤال نبرده‌اند. اینجاست که پای یک استثنای عجیب وسط می‌آید: خودرویی به نام مرسدس بنز G ۶۰۰ TE AMG. G کلاسی که شبیه G کلاس نیست! G ۶۰۰ TE AMG ظاهری دارد که عملا تمام نشانه‌های بصری کلاس G را پاک کرده است. بدنه‌ای متفاوت، خطوطی ناآشنا و چهره‌ای که بیشتر به یک سدان دهه ۸۰ میلادی شباهت دارد تا یک آفرودر نظامی‌تبار. این خودرو آنقدر از هویت بصری G کلاس فاصله گرفته که اگر ندانید، هرگز تصور نمی‌کنید زیر این پوسته عجیب، شاسی یک جی‌ واگن پنهان شده باشد. این پروژه خاص توسط AMG و با هدف حضور در رالی افسانه‌ای پاریس داکار ساخته شد؛ مسابقه‌ای که در آن، عملکرد مهم‌تر از ظاهر بود. نتیجه کار، خودرویی شد که امروز طبق گزارش‌ها تنها یک نمونه از آن در جهان باقی مانده است. تولد در دورانی ک.. ... ادامه مطلب

لاستیک‌هایی که فکر می‌کنند / ورود هوش مصنوعی به تایرها

امیرمسعود عابدین: در نمایشگاه CES ۲۰۲۶ لاس‌وگاس، میشلن قصد دارد تصویری تازه از آینده صنعت تایر ارائه دهد. آینده‌ای که در آن لاستیک دیگر یک قطعه مصرفی خاموش نیست، بلکه به یک حسگر هوشمند و فعال تبدیل می‌شود. نسل جدید لاستیک‌های هوشمند میشلن با تکیه بر هوش مصنوعی، به‌طور پیوسته وضعیت خود را زیر نظر می‌گیرند و به خودرو و راننده می‌گویند چه زمانی ایمن هستند و چه زمانی نه. ورود لاستیک‌ها به عصر هوش مصنوعی میشلن در CES ۲۰۲۶ از یک فناوری‌ رونمایی می‌کند که تعریف سنتی لاستیک را تغییر می‌دهد. این تایرهای جدید قادرند میزان سایش، فشار وارده و شرایط کاری خود را به‌صورت لحظه‌ای تحلیل کنند. به بیان ساده، لاستیک‌ها حالا می‌توانند احساس کنند که در چه وضعیتی قرار دارند و پیش از بروز خطر، هشدار بدهند. این سیستم با همکاری شرکت فناوری Sonatus توسعه یافته و از داده‌های رفتاری خودرو مانند شدت ترمزگیری، وزن وارد بر خودرو، نیروهای جانبی در پیچ‌ها و شرایط رانندگی استفاده می‌کند تا تصویری دقیق از سلامت واقعی لاستیک ارائه دهد؛ چیزی فراتر از هشدارهای ساده فشار باد. تکنولوژی SmartLoad و SmartWear؛ فراتر از پای.. ... ادامه مطلب

استفاده از کلاه ایمنی نامرئی در خودروی چینی / برای اولین بار در جهان

امیرمسعود عابدین: لوکسید V۹ قرار است در بهار ۲۰۲۶ به‌عنوان پرچمدار تکنولوژیک برند لوکسید (Luxeed) وارد بازار چین شود. خودرویی که نه‌ تنها لوکس و پیشرفته است، بلکه با تمرکز ویژه بر ایمنی سرنشینان، نگاه‌ها را به آینده‌ای متفاوت از محافظت در خودروها جلب می‌کند. ایربگ‌هایی که این بار از دل صندلی بیرون می‌آیند و مثل یک کلاه ایمنی، سر و گردن را در آغوش می‌گیرند. لوکسید؛ ثمره اتحاد هوآوی و چری برند لوکسید در سال ۲۰۲۳ و در نتیجه همکاری استراتژیک هوآوی و چری تحت ائتلاف HIMA متولد شد. این برند در مدت‌ زمانی کوتاه توانست جایگاه خود را در بازار چین تثبیت کند. عرضه سدان S۷ و شاسی‌بلند R۷ باعث شد تا لوکسید تنها در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۵ بیش از ۸۱ هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل دهد. حالا V۹ آمده تا نقش پرچمدار این خانواده را بازی کند. کلاه ایمنی نامرئی؛ ایربگی که از صندلی بیرون می‌آید مهم‌ترین برگ برنده لوکسید V۹، فناوری «ایربگ کلاه ایمنی» است؛ سیستمی که برای نخستین‌بار در یک خودروی تولید انبوه به کار گرفته می‌شود. براساس گزارش‌های منتشر شده در ویبو، این فناوری مستقیما در صندلی‌ها یکپارچه شده و.. ... ادامه مطلب