امیرمسعود عابدین: برای بسیاری از عاشقان خودروهای کلاسیک، دست بردن در ساختار یک فولکسواگن بیتل چیزی شبیه شکستن یک تابو است. اما گاهی جسارت، نتیجهای میآفریند که حتی سرسختترین سنتگراها را هم به فکر فرو میبرد. بیتل ۱۳۰۳ RS-E دقیقا چنین پروژهای است؛ ترکیبی از روح یک خودروی نمادین دهه هفتاد میلادی با قلبی تمام برقی و قدرتی خیرهکننده که تعریف تازهای از «کلاسیک مدرن» ارائه میدهد.
بازسازی از نو؛ تقریبا هیچ چیز دستنخورده نمانده

براساس گزارش motor۱، داستان RS-E از یک بیتل مدل ۱۹۷۵ آغاز شد که رودیگر و پسرش رنه آن را در یک اوراقی در کالیفرنیا پیدا کردند. بدنه آسیبدیده بود، اما شاسی سالم مانده بود؛ پایهای ایدهآل برای یک پروژه جسورانه.

در فرآیند بازسازی، تقریبا همهچیز یا تعویض شد یا ارتقا یافت. بدنه به فرم کلاسیک خود بازگشت، اما جزئیات مدرنی مثل گلگیرهای عقب پهنتر از جنس فیبرکربن و اسپویلر سقفی کربنی اضافه شد؛ عناصری که هم ظاهر را تهاجمیتر کردهاند و هم پایداری در سرعتهای بالا را افزایش میدهند.

داخل کابین، وفاداری به اصالت حفظ شده است. خبری از کلاچ و دستهدنده نیست و جای آنها را یک پنل کنترل دیجیتال گرفته که سیستم الکتریکی را مدیریت میکند. صندلیهای Recaro برگرفته از بیامو ۲۰۰۲، هم راحت هستند و هم پشتیبانی جانبی خوبی دارند. گرمایش کابین هم با یک واحد الکتریکی در زیر صندلی عقب تامین میشود.
ظاهر آرام، باطنی طوفانی
در نگاه اول، بیتل ۱۳۰۳ RS-E با رنگ آبی ماراتون چیزی بیش از یک خودروی بازسازی شده خوش سلیقه به نظر نمیرسد. اما وقتی خبری از صدای موتور نیست و در عوض چرخهای عقب با خشونت شروع به چرخیدن میکنند، همه چیز تغییر میکند. اینجا دیگر خبری از موتور باکسر هواخنک افسانهای نیست؛ نیروی محرکه از یک موتور الکتریکی سنکرون سهفاز مدرن میآید که این بیتل کوچک را به هیولایی بیصدا تبدیل کرده است.
قلب الکتریکی با ریشههای پورشه و تسلا

رودیگر کنپر، بنیانگذار شرکت Knepper Bugs & More و مغز متفکر این پروژه، توضیح میدهد که در استفاده روزمره، خودرو بهصورت قانونی روی حدود ۲۰۰ اسب بخار محدود شده است؛ عددی که تاییدیه TÜV آلمان را هم دارد. اما حقیقت جذابتر اینجاست: در حالت آزاد و مخصوص پیست، این بیتل توان تولید ۶۰۱ اسب بخار و ۷۰۲ نیوتون متر گشتاور را دارد. شتابگیری آن نرم اما بیوقفه است؛ بدون ضربه دنده، تنها یک فشار مداوم که خودرو را مثل گلوله به جلو پرتاب میکند.
منبع انرژی RS-E مجموعهای از ۱۷ ماژول باتری پورشه تایکان است که نیروی لازم برای یک موتور محور عقب برگرفته از تسلا مدل S پرفورمنس را فراهم میکنند. این نیرو بدون واسطه گیربکس، مستقیما از طریق محورهای پورشه ۹۳۰ به چرخها منتقل میشود. نتیجه؟ شتاب صفر تا صد در ۲٫۹ ثانیه و بردی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر بسته به سبک رانندگی. امکان شارژ هم از طریق CCS یا برق AC استاندارد فراهم شده است.

سیستم تعلیق غالبا از پورشه ۹۴۴ گرفته شده و با کمکفنرها و قطعاتی از KW و Bilstein و Kerscher تکمیل شده است. ترمزها نیز از ۹۴۴ توربو S و دیسکهای پورشه ۹۶۴ بهره میبرند. تماس این هیولا با زمین از طریق تایرهای Toyo Proxes TR-۱ روی رینگهای Porsche Cup ۲ برقرار میشود.
آزمون بزرگ؛ ۸ هزار کیلومتر بدون دردسر
رودیگر کنپر برای اثبات کارایی واقعی این بیتل برقی، در ماه مِی یک سفر جادهای چهار هفتهای را آغاز کرد؛ از بلژیک تا فرانسه، اسپانیا، پرتغال و لوکزامبورگ و حتی عبور دریایی از سویا تا طنجه مراکش. نتیجه این ماجراجویی، طی کردن حدود ۸ هزار کیلومتر بدون حتی یک مشکل فنی بود.
۵۸۳۲۲

بدون دیدگاه