امیرمسعود عابدین: چانگان سال ۱۹۸۳ وارد صنعت خودروسازی شد و امروز بعد از چهار دهه، با عبور از مرز ۳۰ میلیون دستگاه به یکی از ستون‌های صنعت خودروی چین بدل شده است. مسیری که ده‌ها میلیون راننده و خانواده طی کرده‌اند؛ مسیر تولید پیوسته، توسعه زیربرندها و اکنون جهش به سمت خودروهای برقی.

رکوردی مهم برای خودروساز مستقل

آنچه چانگان امروز جشن می‌گیرد، نتیجه ترکیبی از رشد مداوم، تنوع محصولات و تطبیق با تحولات بازار است. جالب‌تر اینکه بین تولید ۲۰ میلیونمین و ۳۰ میلیونمین دستگاه، تنها چهار سال فاصله افتاده که نشانه‌ای از سرعت رشد و گسترش تولید است. چانگان در حال حاضر شامل پنج زیربرند است: اوتار، Nevo، دیپال، چانگان و Kaicheng.

پیش‌تر و در ۲۹ جولای سال جاری، شرکت مادر یعنی گروه China Changan Automobile رسما تحت مدیریت دولت مرکزی چین بازسازی شد؛ هم‌پای دو خودروساز بزرگ دیگر یعنی FAW و دانگ‌فنگ. رئیس هیئت مدیره در نخستین نشست رسانه‌ای اعلام کرد که چشم‌انداز تولید برای سال ۲۰۳۰، رسیدن به ۵ میلیون دستگاه در سال است؛ با تمرکز ویژه بر خودروهای انرژی جدید (NEV) که قرار است بیش از ۶۰ درصد از فروش را تشکیل دهند.

فروش پایدار و رشد NEV

شریک سایپا با تولید ۳۰ میلیون خودرو رکورد زد

در تازه‌ترین گزارش فروش، چانگان در نوامبر حدود ۲۸۳,۰۰۰ دستگاه خودرو فروخت که ۲٫۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. از این تعداد، تقریبا ۱۲۵,۰۰۰ دستگاه NEV بود؛ رشدی ۲۳ درصدی نسبت به سال گذشته و تلاشی راهبردی برای حرکت به سمت آینده سبزتر. همچنین صادرات NEV این شرکت با جهش ۴۷ درصد روبه‌رو شد و ۵۵,۰۰۰ دستگاه به بازار جهانی راه یافت.

با این حال در میان خودروسازان برقی چین، چانگان در ماه گذشته در رتبه یازدهم صادرات NEV قرار گرفت؛ عقب‌تر از استارتاپ‌هایی مثل اکسپنگ یا لیپ‌موتور.

چشم‌انداز ۲۰۳۰

شریک سایپا با تولید ۳۰ میلیون خودرو رکورد زد

چانگان در نمایشگاه خودرو گوانگژو ۲۰۲۵ از برنامه بلندپروازانه خود پرده برداشت: عرضه بیش از ۵۰ مدل جدید NEV تا سال ۲۰۳۰. این مدل‌ها روی معماری هوشمند جدید «تیان‌شو» (Tianshu) ساخته خواهند شد و طیف متنوعی از شاسی‌بلندهای پایه تا MPV های بزرگ و خودروهای آفرودی را پوشش خواهند داد؛ یعنی همان ترکیب گسترده‌ای که برای بازار داخلی و صادرات طراحی شده است.

در میان زیربرندها، اوتار، دیپال و Nevo نیز ماه گذشته فروش قابل توجهی داشتند: اوتار با ۱۴,۰۵۷ دستگاه، دیپال با ۳۳,۰۶۰ دستگاه و Nevo با ۴۶,۹۰۹ دستگاه. به‌ویژه دیپال که مجموع تحویل‌های آن به ۷۰۰,۰۰۰ دستگاه رسیده است.

منبع: carnewschina

۵۸۳۲۲

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید