به گزارش خبرآنلاین، شرکت BYD در تاریخ ۲ خرداد ۱۴۰۴ موجی جدید از کاهش قیمت را برای ۲۲ مدل از خودروهایش آغاز کرد و برخی از مدلها تا ۵۳٬۰۰۰ یوان (حدود ۷۳۰۰ هزار دلار) تخفیف خوردهاند. این تخفیفها شامل محصولات پرطرفدار سری Dynasty و Ocean میؤود و سومین اقدام قیمتی BYD از اسفند سال قبل محسوب میشود. مدل اقتصادی Seagull اکنون با برچسب ۵۵٬۸۰۰ یوان (۷۷۰۰ دلار) عرضه میشود و مدل Seal 07 DM-i نیز به ۱۰۲٬۸۰۰ یوان (۱۴٬۴۰۰ دلار یا حدود یک میلیارد تومان) رسیده است.
به نقل از زومیت، رقبای BYD بلافاصله واکنش نشان دادند. جیلی قیمت مدل Geome Xingyuan را کاهش داد تا مستقیم با Seagull رقابت کند. Chery هم Tiggo 3X را با تخفیف سنگین ۳۴٬۹۰۰ یوانی (۴۸۵۰ دلار) عرضه کرد. برندهایی مثل بیوک نیز قیمت مدلهای Envision و LaCrosse را بازتنظیم کردهاند. این تحرکات بازار را وارد مرحلهی جدیدی از رقابت کرده است.
بهنوشتهی Carnewschina، نهادهای دولتی و صنفی چین نسبت به روند کنونی در بازار خودرو این کشور هشدار دادهاند. انجمن CAAM و وزارت MIIT اعلام کردهاند که جنگ قیمتی بیضابطه، سودآوری صنعت خودرو را کاهش داده و یادآور تجربهی تلخ صنعت موتورسیکلت در جنوبشرقی آسیا است. برخی مدیران شرکتها نیز نسبت به کاهش کیفیت خودروها و فشار غیرمنطقی بر تأمینکنندگان هشدار دادهاند.
BYD با هدف رسیدن به فروش ۵٫۵ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۵، درحال اجرای استراتژیای تهاجمی است. ساختار یکپارچهی این شرکت، کاهش چشمگیر قیمت لیتیوم و توان مالی قوی، به آن اجازه داده است قیمتها را کاهش دهد و همچنان حاشیهی سود خود را حفظ کند. درعین حال، تمرکز اصلی BYD روی تصاحب بازار خودروهای زیر ۱۰۰٬۰۰۰ یوان (۱۴٬۰۰۰ دلار) قرار دارد؛ بازاری که تاکنون سهم محدودی از آن داشته است.
درحالیکه مشتریان از تخفیفها بهرهمند میشوند، کارشناسان از پیامدهای بلندمدت جنگ قیمتی در بازار خودرو چین نگراناند. تحلیلگران پیشبینی میکنند با سقوط ۱۰ درصدی ارزش سهام BYD و افزایش فشار بر برندهای ژاپنی، صنعت خودرو چین بهزودی وارد مرحلهای از رقابت مبتنیبر نوآوری و تمایز خواهد شد؛ رقابتی که فراتر از کاهش قیمت خواهد بود.
۵۸۵۸
بدون دیدگاه