
چرا جنرال موتورز برای خودروهای برقی «اگزوز» طراحی کرده است؟
به گزارش خبرآنلاین، در حالت عادی، خودروهای برقی فقط گرما تولید میکنند و خبری از گازهای آلاینده یا شعلههای اگزوز نیست. اما در موارد نادر مثلاً هنگام تصادف یا نقص فنی در باتری ممکن است سلولهای باتری بیش از حد داغ شوند و وارد مرحلهای خطرناک به نام فرار حرارتی شوند. در این حالت، باتری آنقدر گرما تولید میکند که سیستم خنککننده از پس آن برنمیآید و در نتیجه، زنجیرهای از واکنشهای شیمیایی رخ میدهد که میتواند گازهای قابل اشتعال و در نهایت آتش ایجاد کند.
اینجاست که ابتکار جنرال موتورز وارد عمل میشود. در این سیستم، مجموعهای از سوپاپها و کانالها طراحی شدهاند که بهمحض آغاز فرار حرارتی، گازهای داغ و خطرناک را از داخل باتری خارج کرده و از طریق محفظههایی خاص، آنها را به بیرون خودرو هدایت میکنند بدون اینکه به سلولهای سالم یا بخشهای دیگر آسیب برسانند.
در واقع طرح جنرال موتورز بیشتر شبیه یک «شیر اطمینان اضطراری» است تا یک اگزوز معمولی. هرچند این سیستم میتواند از آتشسوزیهای فاجعهبار جلوگیری کند، اما نکتهای نگرانکننده وجود دارد. گازهای تخلیهشده هنوز هم قابل اشتعال هستند و ممک.. ... ادامه مطلب